جمهوری اسلامی؛ آری یا نه؟

جمهوری اسلامی؛ آری یا نه؟

جمهوری اسلامی؛ آری یا نه؟

جمهوری اسلامی؛ آری یا نه؟

کیفیت رأی دادن مردم و اظهار نظرشان درباره مسائل دو گونه است: یکی اظهار نظر مستقیم، یکی اظهار نظر غیر مستقیم. اظهار نظر مستقیم معمولاً در مواردی صحیح است که افراد به‌طور عموم بتوانند درباره یک موضوع اطلاعات کافی کسب کنند و با مطالعه کافی بتوانند درباره آن نظر بدهند.

مثلاً ما در مورد اصل رژیم و اینکه آیا باید در ایران رژیم جمهوری اسلامی باشد یا نه احساس می‌کردیم که برخی اطلاعات کلی را همه مردم ایران، اکثریت نزدیک به اتفاق مردم ایران درباره معنی جمهوری و معنی اسلامی بودن و صفت اسلامی بودنش می‌توانند به‌دست بیاورند.

مشابه این اطلاع را هم می‌توانستند درباره انواع دیگر آن حکومت به‌دست بیاورند: سلطنتی، استبدادی، سلطنتی مشروطه، جمهوری بدون قید اسلامی، جمهوری دموکراتیک، جمهوری‌های سوسیالیستی و امثال اینها؛ و لااقل می‌توانیم بگوییم که بیشتر مردم ما می‌توانستند بفهمند جمهوری اسلامی اجمالاً یعنی چه… خوب در این زمینه‌ها مردم می‌توانند مستقیماً رأی دهند. رهبری هم مسئله اصل نظام و رژیم را به‌عنوان اینکه ای مردم مسلمان ایران! ای مردم ایران اعم از مسلمان و غیر مسلمان! آیا شما در میان نظام‌های مختلف حکومتی و انواع مختلف حکومت، جمهوری اسلامی را می‌خواهید یا نه؟ این سؤال را از مردم کرد و دیدیم که چطور اکثریت قاطع کم‌نظیری پاسخ دادند که آری.

📚 مبانی نظری قانون اساسی، ص ۲۸

﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝

پیمایش به بالا